Artykuły

Jak poskromić cholesterol?

Jak poskromić cholesterol?

Obecnie uważa się, że stężenie cholesterolu całkowitego we krwi powyżej 200 mg/dl zwiększa ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową. Samo pojęcie hipercholesterolemii odnosi się  nie tyle do zwiększonego stężenia cholesterolu całkowitego, ile do cholesterolu w frakcji LDL równego lub przekraczającego 130 mg/dl. Za stan optymalny uważa się stężenie LDL poniżej 100 mg/dl.

Redukcja masy ciała u osób z otyłością o 10 kg wpływa na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi i stężenia glukozy we krwi oraz poprawia profil lipidowy, co wyraża się zmniejszeniem stężenia trójglicerydów o około 30% , cholesterolu całkowitego o 10% , cholesterolu LDL o 15% oraz zwiększeniem stężenia cholesterolu HDL o 8%.

Osoby z nadwagą i otyłością  swoją „walkę” z hipercholesterolemią powinny rozpocząć od redukcji nadmiernej masy ciała. W przypadku gdy mimo normalizacji masy ciała stężenie cholesterolu we krwi nadal jest zbyt wysokie należy wprowadzić dietę hipolipemiczną.  Natomiast, gdy dieta stosowana przez okres 3-6 miesięcy nie przynosi efektów, należy wprowadzić leczenie farmakologiczne.

Dieta powinna ograniczać spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych. Ich źródłem są tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, a w szczególności tłuszcz mleczny. Z jadłospisu obowiązkowo wykluczamy smalec, łój, masło, słoninę, tłuste mięso ( baranina, wieprzowina- okazjonalnie dozwolony jest chudy schab pieczony w piekarniku lub  gotowany na parze), tłusty drób (gęsi, kaczki), śmietanę, tłuste sosy, zabielacze do kawy. Ograniczamy również spożycie izomerów trans, a zatem unikamy margaryn twardych typu palma, tłuszczów cukierniczych (gotowych kupowanych w sklepach słodyczy) i tłuszczu używanych do pieczenia w przemyśle spożywczym.

 

Jakie produkty spożywcze powinniśmy wybierać:

Mleko i jego przetwory zawsze kupujemy odtłuszczone- jogurty 0% tłuszczu, kefir 0% tłuszczu, maślanka 0-0,5% tłuszczu, mleko spożywcze najlepiej 0- 0,5% tłuszczu, chude sery twarogowe. Natomiast z naszej diety wykluczamy pełnotłuste jogurty,  jogurty typu greckiego, tłuste mleko, tłuste sery twarogów, sery żółte, ser typu Feta i mozzarella, sery topione i inne pleśniowe. Okazjonalnie dozwolone są: ser o zmniejszonej zawartości tłuszczu typu Gouda, Edamski, Brie, Camembert, Feta czy mozzarella (w sklepach sprzedawane jako produkty typu Light). 

Z olei najlepiej wybierać olej rzepakowy lub oliwę z oliwek. Jeżeli decydujemy się na smażoną potrawę, olej należy odmierzać łyżką lub łyżeczką -  maksymalnie 1 łyżka oleju rzepakowego lub oliwy z oliwek do przygotowania potrawy. Warto zakupić dobrą patelnię teflonową lub grillową, przy ich użyciu możemy przygotowywać beztłuszczowe dania lub jeśli wolimy dodać olej ograniczy to w znacznym stopniu jego ilość wymaganą do przygotowania potrawy. Dozwolony jest również olej słonecznikowy, kukurydziany, sojowy, z pestek winogron. Należy jednak pamiętać że oleje te należy dodawać na surowo do potraw (jako dodatek do surówki, sałatki). Niewskazane jest ich używanie do smażenia, ponieważ zawarte w nich kwasy tłuszczowe wielonienasycone ulegają utlenieniu.

Białko jaj kurzego możemy spożywać bez ograniczeń. Natomiast ograniczamy spożycie całych jaj. Jeżyli lubimy jajecznicę możemy przygotowywać ją na samych białkach, lub wykonywać ją w sposób „kłamany” czyli: 1 cała jajko „dla koloru” i 3 same białka, możemy do jajecznicy dodać szynkę drobiową, pieczarki, pomidora. Najlepiej usmażyć ją na suchej patelni teflonowej lub grillowej. Makron najlepiej jadać bez-jajeczny lub nisko-jajeczny.

Z mięsa i jego przetworów możemy spożywać: cielęcinę, indyka, kurczaka, królika, chude szynki drobiowe. Należy pamiętać o tym aby zawsze ściągać skórkę z drobiu przed obróbką termiczną. Okazjonalnie dozwolona jest: wołowina, dziczyzna, chudy schab, kura, polędwica sopocka. Unikamy tłustej wieprzowiny, baraniny, podrobów, gęsi, kaczek, parówek, konserw mięsnych, tłustych wędlin, kaszanki.

Korzystny wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi wykazuje błonnik pokarmowy. A zatem nasza dieta powinna zawierać produkty zbożowe pełnoziarniste (ciemne pieczywo, ryż brązowy, kasze gryczaną, jaglaną pęczak, płatki owsiane, otręby), nasiona roślin strączkowych, owoce i warzywa.

Otręby owsiane obniżają poziom cholesterolu we krwi. Należy jednak pamiętać o tym aby wprowadzać je do diety stopniowo. Przez pierwszy tydzień jemy 0,5 łyżki stołowej/ dzień, 2 tydzień- 1 łyżkę/ dzień, 3 tydzień- 1,5 łyżki/ dzień, 4 tydzień- 2 łyżki/ dzień i na takiej ilości pozostajemy. Otręby możemy dodawać do odtłuszczonego jogurtu, owsianki, koktajlu. 

Przeczytaj również

Szukaj

Zapytania

Cześć wszystkim, Mam 40 lat, dotychczas nie chorowałam poważnie. Od kilku lat miewam uczucie szybkiego bicia serca trwające od kilku do kilkudziesięciu sekund. Była u lekarza rodzinnego w EKG bez zmian. Odbyłam konsultacje kardiologiczną 2 lata temu. Wykonano Holtera- EKG w którym nie stwierdzono u mnie zaburzeń rytmu (wynik prawidłowy) Obecnie opisywane epizody zdarzają się coraz częściej i nie wiem co robić, proszę o poradę lub opinie!
Odpowiedzi (0)
Witam serdecznie, moja mama 75 letnia kobieta ostatnimi czasy miała wypadek samochodowy, w którym doznała urazu stawu biodrowego. Musiała przejść operację endoprotezowania. Aktualnie jest w domu jednakże nie potrafi się poruszać o własnych siłach. Na rehabilitację z NFZ niema co marzyć, dlatego szukam kogoś z Warszawy, kto za racjonalne wynagrodzenie podejmie się skutecznej rehabilitacji.
Odpowiedzi (1)
Witam, mam 35 lat mieszkam w okolicach mocno zalesionych. W związku z nagłaśnianiem problemu boreliozy, oznaczyłam przeciwciała w kierunku borreli w dwóch klasach (IgG i IgM). Okazało się, że wynik IgG jest dodatni IgM ujemny. Poza występującymi od czasu do czasu dolegliwościami bólowymi stawów (głównie kolan)co dotychczas wiązałam z wysiłkiem fizycznym. Nie odczuwam innych dolegliwości. Czy taki wynik wymaga pogłębienia diagnostyki? Test (western blood) lub ewentualnego leczenia antybiotykiem?? Dziękuję za odpowiedzi.
Odpowiedzi (0)